Oosterspoorbaan overgedragen aan gemeente; bewoners denken mee over groene verbinding

De gemeente Utrecht heeft een deel van de ongebruikte Oosterspoorbaan (zuid) gekocht van ProRail. De gemeente gaat nu met bewoners en betrokkenen in gesprek om een ‘groene boulevard’, met behoud van enkele karakteristieke elementen, te realiseren. Gisteravond werd daarvoor op een drukbezochte bewonersbijeenkomst het startschot gegeven.

Van een wandelroute tot groene ontmoetingsplekken en een fietslaan, de ideeën werden enthousiast gepitcht aan de aanwezige gespreksleiders. Nadat bekend werd gemaakt dat de gemeente het stuk grond van circa 900 meter lang met een oppervlakte van circa 22.000m2 had gekocht, steeg er applaus op vanuit het publiek. In 2015 valt het zuidelijk deel van de Oosterspoorbaan tussen de Abstederdijk en de Gansstraat vrij en wordt in overleg een nieuwe bestemming gezocht.

Enthousiast en betrokken

De bewoners rond de in onbruik geraakte spoorlijn zijn duidelijk zeer betrokken bij de herbestemming van dit gebied. De toekomst van dit deel van de Oosterspoorbaan ligt nu in hun handen en daarvoor waren velen van hen bijeengekomen in het Rode Kruisgebouw aan de spoorlijn. Daar werd bekendgemaakt dat de gemeente dit deel van de lijn heeft aangekocht en werd een start gemaakt met het uitwisselen van plannen voor het gebied.

In combinatie met Happyland Collective, stichting Oosterspoorbaan zal de gemeente de komende periode een nieuw ontwerp gaan ontwikkelen. “Door de grond in eigendom te nemen kunnen wij zeker stellen, dat de zuidelijke Oosterspoorbaan als zichtbare historische lijn in de stad behouden blijft. Hiermee kunnen we waarborgen dat de Oosterspoorbaan in de toekomst een openbare functie krijgt, die ruimte kan bieden voor o.a. bewonersinitiatieven”, aldus wethouder Lot van Hooijdonk (Verkeer). “Bovendien verwachten we dat we het grondeigendom kunnen inzetten voor de verwezenlijking van gemeentelijk beleid op het gebied van fiets- en voetgangersverbindingen, groen, recreatie en buitenruimte.”

In de komende periode zal ProRail de spoorrails, het ballastbed en de vervuilde grond onder de sporen verwijderen. “Het is wel mogelijk om een deel van de rails weer terug te krijgen, zo kan de route wel zijn originele beeld behouden”, zegt Marijn Struik van Happyland Collective tot tevredenheid van de aanwezigen.

Langzaam verkeer

“Het zou geweldig zijn als de 140-jaar oude lijn weer een verbinding wordt van het deel van de Oosterspoorbaan ten zuiden van het Spoorwegmuseum”, zegt ook Akke Brink van het Collective enthousiast. De gemeente zal de ideeën van de spoorbaan faciliteren, maar benadrukt niet veel geld te hebben voor dit project. Dat moet komen vanuit bewoners of andere geïnteresseerde partijen. Wel is er een subsidie beschikbaar om langzaam verkeer zoals fietsers en wandelaars de ruimte te geven.

Voor een rigoureuze aanpak van de spoorbaan zal een nieuw bestemmingsplan moeten komen. “Tijdelijke voorzieningen passen dus beter in dit plan”, zo wordt duidelijk vanuit de gemeente. Vooral een wandelroute lijkt een veel geuite wens van de aanwezige Utrechters. Wat de nabije toekomst precies gaat brengen is nog niet helemaal zeker. Het behoud van enkele karakteristieke eigenschappen en een ‘groene’ en open verbinding zal bij alle omwonenden in ieder geval als positief worden ontvangen.

Ellen ten Rooden van stichting Oosterspoorbaan is in ieder geval al zeer tevreden. “De vorige keer dat we bij elkaar kwamen waren het allemaal dromen. Nu kunnen we echt aan de slag.”

Voorzitter Wim Kok is ook bestuurslid (penningmeester) van stichting Oosterspoorbaan Utrecht, Dit past in de ambitie om de groene route uit te breiden van Lepelenburg naar Rhijnauwen.

25d2b95d3502288f629d725fa8ab5569

De kaart van het betreffende gebied. Bron: gemeente Utrecht

787c3299ba9beaef3ed0d3be0b059329

Op de drukbezochte bijeenkomst bespreken de omwonenden de beste plannen.